Senin, 25 Februari 2013

Estee Lauder

Disebalik kejayaan jenama ama Estee-Lauder yang tersohor diperingkat dunia dalam bidang kosmetik , dibelakangnya bermula dari usaha gigih wanita bernama Josephine Esther Mentzer yang berusaha gigih untuk memajukan produk beliau.


Minat kepada keusahawan bermula sejak kecil lagi apabila beliau telah didedahkan oleh ibu bapanya yang merupakan seorang usahawan. Ibu bapnya telah membuka kedai hardware dan dari situ minatnya kepada keusahawan telah bercambah. 

Menginjak usia dewasa, beliau lebih berminat kepada perniagaan pakciknya yang merupakan seorang ahli kimia. Beliau bersama pakciknya telah membuka syarikat New Way Laboratories yang menjual barangan kecantikan termasuk  krim, losyen, dan minyak wangi. Pakciknya jugalah yang telah mengajar beliau bagaimana untuk membasuh muka dan menjaga kecantikan diri.

Selepas tamat sekolah tinggi, beliau berazam untuk fokus dalam syarikat pakciknya itu, dan mula membuat produknya sendiri seperti Super Rich All-Purpose Cream, Six-In-One Cold Cream and Dr Schotz Viennese Cream. Dari situ syarikatnya terus berkembang dan berkembang ke serata dunia sehingga hari ini.


Rahsia kejayaan beliau adalah kepercayaan kepada produk, bekerja keras, dan istiqomah untuk mencapai cita-citanya telah membawa kejayaan yang indah kepdanya. Oleh itu kita mesti mencontohi sikapnya yang optimis kepada masa depan dan jangan biarkan keadaan sekeliling menguasai diri. Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum, jika kaum tersebut tidak berusaha mengubah apa yang ada pada dirinya.

"If you have a goal, if you want to be successful, if you really want to do it and become another Estee Lauder, you've got to work hard, you've got to stick to it and you've got to believe in what you're doing."
"Jika Anda memiliki tujuan, jika Anda ingin sukses, jika Anda benar-benar ingin melakukannya dan menjadi yang lain Estee Lauder, Anda harus bekerja keras, Anda harus menempel dan Anda harus percaya dalam apa yang Anda lakukan. "
"Beauty is an attitude. There's no secret. Why are all brides beautiful? Because on their wedding day they care about how they look. There are no ugly women – only women who don't care or who don't believe they're attractive."
"Kecantikan adalah sikap Ada rahasia Mengapa semua pengantin yang indah Karena pada hari pernikahan mereka mereka peduli tentang bagaimana mereka melihat ada wanita jelek -..?. Hanya wanita yang tidak peduli atau yang tidak percaya mereka menarik. "

"If you don't sell, it's not the product that's wrong, it's you."
"Jika Anda tidak menjual, itu bukan produk yang salah, itu kau."
"When you stop talking, you've lost a customer. When you turn your back, you've lost her."
"Ketika Anda berhenti bicara, Anda telah kehilangan pelanggan Ketika Anda kembali, Anda telah kehilangan dia.."

Tidak ada komentar:

Posting Komentar